Tijdens het Nederlands Film Festival 2024 heb ik een lezing gegeven op de Dag van het Scenario.
Het was een Masterclass getiteld “Schrijven met beeld”.
“Welke keuzes maakt een editor en waarom? Hoe kan het dat er soms grote verschillen zitten tussen het scenario en de uiteindelijke picture lock? Aan de hand van verschillende versies van dezelfde scène laat Wies Hundling zien welke keuzes een editor maakt en hoe de scène daardoor verandert. Een scenarist schrijft met woorden, een editor met beeld.”
Foto’s door Joy Hannson.
Jaarlijks geef ik les als gastdocent aan de Nederlandse Filmacademie.
Tijdens deze lessenreeks geef ik derdejaars montage studenten les over “alternatieve” narratieve technieken. Klassikaal bestuderen we films die geen klassieke vertelstructuur aanhouden, maar daar juist bewust van afwijken. De studenten leren te reflecteren op deze films.
Daarnaast ben ik onderdeel van het docenten team bij Reducations, ik geef les op de “Film and Edit Academy”.
Bij deze opleiding leren studenten hoe ze hun eigen filmplannen en concepten kunnen ontwikkelen, zij het fictie of documentaire. Ik ben de montage docent.
Als hobby maak ik wel eens zogeheten ”video essays”: een onderzoek in de vorm van een filmpje.
In deze video essays analyseer ik mijn favoriete films.
Wat maakt deze films zo goed?
Wat is er uniek aan deze films qua filmtaal?
Wat houdt deze filmtaal in?